Ozdoba levé části hlavičky
Horní část menu Spodní část menu
Pozadí mezi menu
Socha z chrámu Tři Grácie v Lednicko-valtickém areálu
Konec menu

Obrázek, vložený sem kvůli kreténskému Internet Exploreru Tomášův Internet

Volební program Strany Práv Občanů Zemanovci



Dneska i nám ve Vrchlabí, které leží spíš na okraji zájmu politiků, přistál ve schránce první volební program - volební program Strany Práv Občanů Zemanovci. Se zájmem jsem si ho přečetl a rozhodl jsem se poskytnout jeho autorům tolik ceněnou zpětnou vazbu od jednoho průměrného občana. A chystám se stejně naložit i s volebními programy ostatních stran.

Volební program Strany Práv Občanů Zemanovci

Jméno a logo strany

Z úvodní stránky na nás hledí dobře známá tvář Miloše Zemana a najdeme na ni i logo strany - stylizovanou českou vlajku, třípísmennou zkratku SPO (připomínající zkratku německé strany SPD - Sozialdemokratische Partei Deutchlands, Sociálnědemokratické Strany Německa) malým modrým písmem STRANA PRÁV OBČANŮ a mnohem větším červeným ZEMANOVCI. To mi nepřipadne moc šťastné. Jméno Strana Práv Občanů zní sice dobře, má podnítit v lidech představu strany, která se za ně bude bít v moři bezpráví a korupce... i když možná zní až trochu populisticky a účelově. Ale jméno ZEMANOVCI, navíc napsané větším písmem, to skoro vzbuzuje dojem, jako by strana stála jen na jednom Vůdci, který je navíc důležitější, než práva občanů. Rozhodně nechci pana Zemana přirovnávat k Aldfu Hitlerovi, ale nacistům se v obecné češtině velice často říká hitlerovci a to je to, co mi název strany Zemanovci připomněl. Na druhou stranu chápu, proč po něm jeho autoři sáhli - zatímco malých stran s názvy, evokujícími představu bojovníků za práv občanů je habaděj, Miloš Zeman je jen jeden a jeho oblíbenost má dopomoci straně k úspěchu.

Zpracování letáku

Grafické zpracování letáku, velikost písma, to vše je vcelku příjemné, nijak honosné a okázalé. Křivé oříznutí a poskládání svědčí spíše o amatérském zpracování, což pramení z toho, že strana je nová a musí si tisk a zpracování letáků financovat sama. Současné parlamentní strany si mohou dovolit mnohem honosnější propagaci - bombastické billboardy, volebních materiálů celé stohy, růžičky, buřty zdarma... neboť v případě, že se dostanou do parlamentu, vše bez omezení se jim proplácí ze státního rozpočtu. Tady se narozdíl od těžce nemocných nebo maminek na mateřské nešetří, kdepak. V neuskutečněných podzimních volbách např. ODS hodlala investovat do volební kampaně 300 milionů korun, které byly vynaložené na to, že na každém rohu byly obří billboardy, plachty a plakáty s obrázkem kandidáta a frází "ŘEŠENÍM JE VÁŠ HLAS" . Podobně čilá byla i KSČM.
Až někdo napíše do svého volebního programu a bude to myslet vážně, že napříště všechny strany budou hradit své opulentní volební kampaně pouze ze svých členských příspěvků a ze státního rozpočtu nepůjde na činnost stran ani koruna, má velkou pravděpodobnost, že ho budu volit.
To jsem však nějak odběhl, zkrátka vzhled letáku je mi sympatický a nemám k němu větších připomínek. Méně někdy znamená více.

Budeme tolerovat vítěze voleb za předpokladu...

V úvodním textu čteme větu: "Pokud se Strana Práv Občanů Zemanovci stane parlamentní stranou, bude tolerovat vítěze voleb za podmínky, že jím sestavená vláda do konce roku 2010 předloží a v Poslanecké sněmovně podpoří návrhy zákonů, odpovídající sedmi bodům námi podporovaných změn volebního systému."
Tahle věta vlastně znamená, že pokud vítězná strana pozve SPO Zemanovci do koalice a nabídnou jim i nějaké ministerstvo... bude SPO Zemanovci v koalici jen za podmínky, že uzákonní omezení vlastní moci. A co když to neudělá? Půjde SPO Zemanovci do opozice, vzdají se její členové místa ve vládě a strana bude riskovat politickou krizi? Velmi by mne to zajímalo, ale moc tomu nevěřím.

Sedm bodů

Hlavní ideou volebního programu je myšlenka, že politici nejsou schopní vládnout tak, aby byli spokojení občané, vládnou především k vlastní spokojenosti. Změnit to mají sami občané a to mocí, kterou jim dá sedm bodů volebního programu, vedoucích k přímější demokracii.

1. Snížení procenta preferenčních hlasů z pěti na tři tak, aby občané těmito preferenčními hlasy (tzv. kroužkováním) mohli výrazně upravit pořadí na jednotlivých kandidátkách.
Možná jsem hloupý, ale tomuhle bodu úplně nerozumím. Mám asi nedostatky ve vědomostech o našem volebním systému. Každopádně však vždycky kroužkuju, protože nikdy nevolím lidi na prvních dvou místech.

2. Zavedení možnosti současného výběru z více kandidátek (tzv. panašování) tak, aby občan při výběru osobnosti nebyl vázán na jedinou politickou stranu.
S tím vcelku souhlasím a byl bych rád, kdyby mohl člověk kroužkovat více lidí, než dva.

3. Zvýšení počtu sněmovních volebních obvodů ze čtrnácti na třicet pět, aby volič (...) měl možnost všechny kandidáty (...) skutečně poznat.
Nad tímhle bodem jen krčím rameny, nezní mi úplně špatně, ale mám k němu tak nějak neutrální postoj.

4. Přímá volba starostů a primátorů.
S tímhle bodem souhlasím.

5. Přímá volba hejtmanů.
Také souhlasím.

6. Přímá volba prezidenta republiky.
Rovněž souhlasím.

7. Přijetí zákona o obecném referendu včetně rozšíření možností místních a krajských referend.
Tento bod mi zní vcelku dobře, jen mám obavy, že znechucení lidí politikou dosáhlo takového stupně, že se asi ani případné referendum nesetká s výrazným ohlasem a velkou volební účastí.

Podnikatelé potřebují zakázky, stát to zařídí

Podnikatelé nepotřebují nižší daně, ale zakázky. (...) Zaměstnanci nepotřebují prodloužení délky podpory v nezaměstnanosti, ale práci. A aby měli zaměstnanci práci, potřebují podnikatelé zakázky.
Při nedostatku zakázek v době ekonomické krize musí vypomoci stát, a sice tím, že ve státním rozpočtu přesune část rozpočtových prostředků ze spotřeby na investice. (...) Stát by měl takto podporovat (...) rozsáhlé stavby v oblasti energetiky, dopravní infrastruktury...

Teď se budu pouštět na tenký led, nejsem ekonom, ale tenhle bod mne velmi zarazil. Jednak nevím, co je přesně myšleno "přesunutím ze spotřeby na investice" - zní to tak, jako že by stát měl z pouhého utrácení za něco, co nic neslibuje, utrácet za to, co slibuje budoucí zisky. Hlavně mi ale tahle strategie připomíná strategii, kterou s úspěchem použil již Adolf Hitler. Ten zatočil po svém uchopení moci se světovou ekonomickou krizí velmi účinně právě tak, že firmy podpořil masivními státními zakázkami - ve velkém se stavěly dálnice, vyráběly zbraně... lidé měli práci a díky tomu Německo žilo nějaký čas v euforii. Prosperita to však byla postavená na velmi nejistých základech, neboť jak čteme v článku o Adolfu Hitlerovi z Encyklopedie Wikipedia: "I když se ministr hospodářství Hjalmar Schacht snažil zvyšováním emise bankovek a vydáváním státních obligací získávat pro Hitlera více peněz, nedostatek devizových a zlatých rezerv by musel nakonec vést ke zhroucení německé ekonomiky."
Tenhle bod tedy nebudí ve mně kladné pocity. Souvisí však částečně s bodem dalším.

Kde na to vezmeme

V dalším bodu se navrhuje zrušení rovné daně a zavedení progresivního zdanění. S tím souhlasím, je však třeba zvolit daňová pásma nikoliv tak absurdní, jaká platila před zavedením rovné daně. Ty lidé logicky vnímali jako trest za to, že se snaží a svou šikovností si vydělají více než málo. Je třeba zvolit daňová pásma progresivního zdanění tak, aby nebyla trestem za šikovnost, ale trestem za nenasytnou touhu po penězích. Tedy ne aby se vrátila daňová pásma typu "do 10 tisíc měsíčně 15%", "10 - 15 tisíc 20%", "20 tisíc a výš 25%", ale aby platila daňová pásma např. "do 50 tisíc 15%", "50 - 250 tisíc 25%", "250 - 500 tisíc 35%", "nad 500 tisíc 50%". Podobným způsobem bych řešil i zdanění právnických osob - v tom případě by se měla daň z příjmů stát "daní z nehorázných zisků". Pokud někdo zneužívá své ekonomické síly, vykupuje za 3 Kč a prodává za 20 Kč, ať platí jako mourovatý.
Navrhované úpravy daně z přidané hodnoty - méně zdanit věci základní potřeby a více věci nadstardardní a luxusní - jsou mi velmi sympatické a zcela s nimi souhlasím. Pokud má někdo potřebu ukazovat světu, že on na to má a kupuje "věci drahé, aby byly drahé", může si s klidem připlatit o pár procent daně více.
Další odstavec slibuje snížení výdajů za nadbytečný státní aparát. S tím souhlasím a rovněž bych v to také navrhnul, aby poslanci měli svůj měsíční plat a nic víc. Žádná luxusní auta, žádné státní paláce pro členy vlády, žádné nejlepší notebooky pro celý Parlament. To však těžko někdo prosadí, protože jestli nikdo z nás něco nedokáže, tak říct "Já mám až příliš, stačí mi méně." I když i takoví lidé se v minulosti objevili, třeba pan Andrew Carnegie. Od takových bychom se měli učit, co je skutečným smyslem života. To jsem však opět odběhl.
Tleskám tomu, že v programu se lživě neslibuje ráj a peníze z nebe - místo toho tam najdeme požadavek, aby stát zajistil nezaměstnaným možnost pracovat - třeba i na veřejně prospěšných pracech. Tomu se nedá nic, než zatleskat... ale bude asi těžké to zajistit.

Odmítáme poplatky za zdravotnictví a školství

S absolutním zrušením zdravotnických poplatků nesouhlasím. Rozhodně bych ponechal 30korunový poplatek za návštěvu lékaře, který zaručí, že si nudící se seniorky nebudou chodit do ordinace popovídat, zrušil bych však poplatek za recepty. S navrhovanou úspornou lékovou politikou souhlasím, protože nenasytné farmaceutické firmy se zisky, jdoucími do miliard, jsou jedním z důvodů problémů zdravotnictví. Bohužel není v silách jedné malé země tenhle problém vyřešit.
Souhlasím i s odmítnutím školného. Vysokoškolské vzdělání je i tak dost drahé. Zavedení školného je odůvodňováno např. "věčnými studenty", kteří si bezdůvodně prodlužují dobu studia. Takovým strana SPO Zemanovci navrhuje zpřísnit podmínky a i s tím souhlasím.

Bojujeme proti korupci

Pokud se pod pojmem "Zákon o prokázání původu příjmů a majetku" rozumí něco ve smyslu, že politik po svém nástupu do funkce bude muset povolit finanční audit veškerého svého majetku a po ukončení funkce rovněž s tím, že ještě i několik let pod jeho odchodu bude mít nad ním finanční auditor dohled, pak s tímto bodem zcela souhlasím. Mám obavy, že tohle ale v životě nikdo ani nenavrhne. Věta "U nelegálně získaného majetku požadujeme jeho konfiskaci." mi připadne vcelku zbytečná, protože Trestní zákon zná tento způsob trestu již teď. Jen se musí najít žalobce a soudce, který tento ortel vynese.

Budu volit Stranu Práv Občanů Zemanovce?

Volební program SPO Zemanovci mě nepřesvědčil k tomu, abych stranu volil, ale rozhodně ani od uvažování o jejím zvolení neodradil. Pokud uspořádá ve Vrchlabí setkání s voliči, rád na něj zavítám a nechám si vysvětlit sporné otázky volebního programu a pak se rozhodnu.

Napsal Tomáš dne 24. března 2010

Zpět na Tomášovy řeči

Vaše komentáře




Jméno:
E-mail:
Web (i s http://):
Text zprávy:
jsou povoleny tagy <b>, <u>, <i> a <br> , můžete psát i odkazy ve tvaru www.neco.cz nebo http://neco.neco.cz
 
   
Zobrazit příspěvky:

1-20   21-40   

Ivana
E-mail: ivanaviznerova@seznam.cz
Datum a čas:18. 10. 2010, 16:42:07
Dobrý den. Zdravím pana Zemana. Volila jsem vaši stranu, bohužel jí trochu chybělo do vítězství. Měli jste zřejmě malou propagaci. Škoda, že jste odešel, měl jste ještě pokračovat!!! Takový člověk, jako vy tam chybí! Teď v komunálních volbách jsem volila vaše kandidáty opět, i když jsem předpokládala, že získají málo. Zaměřili se např. u nás spíš na staré lidi, což je škoda, měli vyzývat i mladé. Nedejte se a pokračujte!!!

Tomáš
E-mail: Internetman@seznam.cz
Webová stránka: http://www.pohodar.com
Datum a čas:1. 06. 2010, 08:00:14
Zdravím Vás, pane Soukupe,

a dovolím si poděkovat Vám za Váš milý a přátelský vztah za pana Zemana, kterému je určen. Bohužel není v mých silách ho vyřídit přímo jemu, nejsem totiž členem strany, článek, k němuž jste svůj vzkaz napsal je pouhou recenzí volebního programu. Ale připadalo by mi, že by byla škoda, kdyby vzkaz přišel vniveč a proto jsem si našel kontakt na členy strany z Vysočiny - http://www.spoz-vysocina.cz/?p=155 - a jejich předsedovi ing. Josef Mičkovi jsem ho poslal e-mailem. Tak ho třeba panu Zemanovi vyřídí. On by se návrat povedl, nebýt agentur pro výzkum veřejného mínění, jako je třeba Factum Invenio, které dávaly Straně práv občanů 2 nebo 3 procenta... to pak spoustu lidí odradilo od hlasování, protože měli strach, že jejich hlas bude "zahozený". Nebylo to to asi velké procento, ale už by se se Zemanovci muselo počítat, protože když se Miloš Zeman postavil do čela ČSSD, také neměla ve Sněmovně velké procento... a za čtyři roky bylo všechno jinak. Teď to tak mohlo být také, ale není. To je asi jediné, co se mi na výsledcích letošních voleb nelíbí, jinak se mi líbilo, že lidé nehlasovali jako tupé stádo, ale kroužkovali a vykopli různé Vůdce a známé firmy. Tak uvidíme, co nás čeká. Snad to bude lepší práce politiků, než přinesla minulá věčně se jen hádající Sněmovna. Mějte se krásně a ať se Vám daří.

Tomáš Novotný

Soukup Jindřich
E-mail: jindra.lt@seznam.cz
Datum a čas:31. 05. 2010, 18:31:47
Vážený pane Zeman, potřebný počet hlasů bohužel nebyl dosažen, ale Vaše předvolební námaha nebyla zbytečná. Já si myslím, že jste neměl z politiky odcházet, dnešní návrat už nebyl jednoduchý a nepovedl se. Pamatuji, že Vás před léty na Vysočině navštívil Paroubek a Vy jste mu v zájmu sociální demokracie pomohl. Byla to chyba, ale to jste ještě netušil, co se z něj vyklube. Já jsem se zúčastnil Vaší schůzky v Litoměřicích, která na mě udělala velmi dobrý dojem. Výsledek hlasů sice neodpovídá Vašemu předvolebnímu maratonu, ale odebral jste hlasy Paoubkovi a o to přece šlo. Přeju Vám klid na Vysočině a čas na Vaši oblíbenou Becherovku i cigarety. Vy v žádném případě do izolace nespadnete a případným zájemcům budete mít vždy co říct a poradit. S přátelskými pozdravy Jinřich Soukup Alšova 23 412 01 Litoměřice

Soukup Jindřich
E-mail: jindra.lt@seznam.cz
Datum a čas:31. 05. 2010, 18:19:48

Tomáš -> MUDr. Petr Technik
E-mail: Internetman@seznam.cz
Webová stránka: http://www.pohodar.com
Datum a čas: 29. 04. 2010, 06:33:34
Zdravím Vás, pane doktore,
a moc Vám děkuji za Vaši reakci na můj článek, velmi si ji cením.
Smyslem mého článku bylo poskytnout SPOZ - stejně jako stranám ostatním - zpětnou vazbu od jednoho z těch, pro koho je Váš volební program určen - od jednoho prostého voliče. Měl jsem za to, že by to pro Vaši stranu mohlo být důležité - stejně jako pro mě reakce na mé články, v nichž mně mí čtenáři sdělují své názory nebo mě upozorní na chyby... někdy se stane, že na základě reakce mých čtenářů článek i opravím nebo jeho část přepíšu.
Volební program SPOZ mě rozhodně zaujal a přivedl k tomuto nápadu. Do článku jsem upřímně sepsal, co mě při jeho čtení napadlo. Rozhodně však neprezentuji své názory jako jedinou a nezměnitelnou pravdu a už vůbec netvrdím, že všechno vím líp než ostatní.
Vy jste mě viděl jako "chytráka", co umí jen kritizovat... a mně připadá, že jste si přečetl jen první odstavec mého článku a udělal si tím názor na celý. Jinak byste zjistil, že kromě mých pochybností o logu a jménu strany, o "tolerování vítěze voleb" a o snižováním nezaměstnanosti masivními státními zakázkami s celým volebním programem vcelku souhlasím a SPOZ je mým horkým kandidátem na zvolení.
Pana Zemana si velmi vážím a i když i on má své chyby, za časů jeho předsednictví ČSSD měla naše politika nějakou vizi a směr. Na rozdíl ode dneška, kdy se naši politici umí jen báječně hádat a místo hledání dohody jen plýtvají časem na to, aby uhádali jeden druhého. Doufám, že nadcházející volby to změní.
Mějte se krásně a ať se Vám daří, to Vám přeje Tomáš

MUDr.Petr Technik
E-mail: petr.technik@seznam.cz
Datum a čas: 27. 04. 2010, 10:30:25
Vážený pane, web stránky máte hezky graficky zpracované..zajímala by mě Vaše profese..protože na všechno máte svůj vlastní,osobitý a lepší názor než ti jinéí okolo, že bych Vás rád zapojil jako svého odborného poradce ve své profesi, jsem primářem nemocnice,pokud se dostanu do parlamentu na SPOZ budete mi jistě radit vždy smysluplně a uvidíme,zda Vaše nápady a názory se dají opravdu realizovat. Sedět doma a kritizovat,to umí každý,ale přiložit ruku k dílu ne, SPOZ rozhodně není stranou jednotlivce,ale v nepřehlednosti názvů hodně podobných Zeman nechal vtělit svoje jméno na uvodníé etapu této strany,rozhodně jde o stovky lidí cca 40let,dosud politicky neangažovaných,kteří chtějí pro společnost něco udělat..takže žádná strana jednoho muže.Nečekám na odpověd a nějaké polemiky,až Vás oslovím,viz výšeuvidím,jak budete couvat!!

Adina
E-mail: adi17@seznam.cz
Webová stránka: http:/
Datum a čas: 22. 04. 2010, 10:18:04
Zúčastnila jsem se setkání s Ing. Milošem Zemanem v OC Chodov. Toto setkání pro mě bylo velmi přínosné a utvrdilo mě v tom, že budu volit tuto stranu a to z těchto důvodů: 1. líbí se mi volební program této strany, 2. líbí se mi, že tato strana nic neslibuje např. 13. důchod, což většina z nás ví,že vzhledem k velkým dluhům je nereálné. 3. Pana Ing.Zemana si velmi vážím. 4.Vím,že prosazení změny v naší politice bude velmi těžké,ale přesto aspoň tím, že budu volit SPOZ, jdu do toho. Přeji Vám pane Tomáši hezký den a správné rozhodování při volbách.

krejčíková Adina
E-mail: adi17@seznam.cz
Datum a čas: 22. 04. 2010, 09:57:54

Zobrazit příspěvky:

1-20   21-40   


Zpět na Tomášovy řeči